Een zone beveiligen met slechts 1 voertuig

Heel wat professionals van de hulpdiensten, politie, brandweer en bijstandswagens signaleerden al specifieke problemen bij hun aankomst op een interventieplaats.


Het verkeer omleiden

Bij aankomst moeten ze eerst het verkeer omleiden om iedereen te beschermen: de weggebruikers, de gewonden en de hulpverleners. Erger voorkomen dus!
De klassieke signalisatieapparatuur op een voertuig is echter per definitie naar voren en/of naar achteren gericht. Wanneer een bestuurder de voorgeschreven ‘Fend Off’ positie inneemt, namelijk in een hoek van 45° op de weg om bijvoorbeeld een omleiding naar links aan te geven, dan is de signalisatie naar de andere kant gericht waardoor ze minder zichtbaar wordt.

Soms kiest de bestuurder dan voor de middenweg, tussen 20° tot 30°. Dat is echter een slechte positie die niet goed inspeelt op het doorkomende verkeer … Een onmogelijke keuze tussen zichtbaarheid en bescherming? Een dergelijke context brengt alle aanwezigen in een onveilige situatie: de bestuurder, de hulpverleners in actie, de gewonde(n), de takelwagens, de ambulanciers en de weggebruikers.
Het is niet ongewoon dat twee extra voertuigen met signalisatie op een aanhangwagen moeten worden ingezet om het verkeer in goede banen te leiden. Het blijft in elk geval een gevaarlijke situatie.

Met Tactic kan het bord tot 45° gedraaid worden (‘Fend Off’ positie)

Het is niet meer nodig om 2 voertuigen op te stellen op interventieplaats om het verkeer te leiden. Een enkel voertuig voldoet.

Het paneel kan reeds tijdens het rijden ingezet worden. Met zijn verkeersinformatiesysteem geïntegreerd in een lichtbalk, wordt het voertuig beter zichtbaar om zo het verkeer vroegtijdig te waarschuwen voor gevaar. Ter plaatse kan het bord tot 45° gedraaid worden, om zich perfect in de richting van toekomend verkeer te oriënteren, om dit verkeer te leiden en een veiligheidszone te creëren. In geval van een aanrijding voorkomt dit dat het voertuig op de interventieplaats wordt geprojecteerd.
Het systeem wordt bestuurd door een enkele vaste sturingsdoos en/of door een tablet met een geluids- waarschuwingssyteem bij het sluiten.

De aankoop van een dergelijk systeem vermijdt de aankoop van een extra signalisatievoertuig. Een economisch aspect om rekening mee te houden…