Hoe redelijk te rationaliseren?

De politiezone Famenne-Ardenne, de grootste van België, beslaat 12 gemeentes* met een oppervlakte van in totaal 1425 km2 (60 km van oost naar west en 40 km van noord naar zuid) en is één van de 6 politie- zones van het gerechtelijk arrondissement Luxemburg.

Er lopen belangrijke verbindingswegen door zoals de N4, E25, N63, N89, N30, N86 en N68 door.
Het beheer van zo’n groot gebied is erg complex en dus wil elke burgemeester zeker zijn dat de politie regelmatig en optimaal aanwezig is op zijn grond- gebied.


Eerste politie-inspecteur Gérald Da Costa, is verantwoordelijk voor de logistieke afdeling: wapens, personeelsuitrusting, infrastructuur, voertuigen en IT-dienst…

Oplossing: kaarten met meerdere protocollen

“We hebben persoonlijke toegangsbadges voor alle diensten samen. In overleg met Olivier Saussez hebben we gekozen voor een vereenvoudigde oplossing door gebruik te maken van RFID-kaarten (Electro Marin en Mifare met meerdere protocollen).

Deze oplossing combineert de toegang van personen tot gebouwen met de monitoring van elk voertuig, waarbij alles wordt gecontroleerd door een softwareprogramma. Een glasheldere oplossing om gedetailleerde verslagen van de politieactiviteiten te maken voor de burgemeesters.”

Heel eenvoudig!

“Elke agent moet zich identificeren wanneer hij in een voertuig stapt (het gaat hier niet om een startonderbreker, maar zonder identificatie blijft wel de hele tijd een pieptoon klinken). We weten op elk moment wie in welk voertuig zit en waar dat zich bevindt, tijdens welke uren … Dat klinkt niet zo speciaal, maar schijn bedriegt.

De meerwaarde van het systeem bestaat erin dat ik elke vraag kan beantwoorden, niet alleen in het kader van een politieonderzoek maar ook voor de 12 gemeenten: hoeveel patrouilles zijn er op een bepaalde datum uit- gevoerd en om hoe laat; hoe vaak zijn ze een school gepasseerd en hoe lang bleven ze ter plaatse; hoe vaak en wanneer kwamen ze op de hotspots waar dealers vertoeven; analyse van de reden van te hoge snelheid van een van onze ploegen; waren het blauwe licht en de sirene wel degelijk ingeschakeld,…

Na een ongeval bezorgen wij die verslagen aan het parket, met vermelding van de snelheid op het moment van de botsing, het ver- snellen en remmen, de stand van de versnellingsbak,…

Onze badges zijn geprogrammeerd naargelang het pro- fiel van iedere persoon. Het spreekt immers voor zich dat niet iedereen toegang heeft tot het wapenlokaal, de cellen of een bepaalde kast.

Het gebouw is gigantisch en de oplossing voor toegangscontrole moet extreem goed georganiseerd en eenvoudig zijn. We kunnen alles op afstand lokaliseren, monitoren en controleren op de computer of smartphone.”

Plaatsbepaling op het hoofdcommissariaat – Onmiddellijke reactie
“Onlangs kreeg een ploeg een oproep van een wandelaar die midden in het bos een lijk had ontdekt. De dichtstbijzijnde patrouille ging ernaartoe en verwittigde ons, maar kon op zo’n afgelegen plek moeilijk de locatie te bepalen. Het hoofdcommissariaat kon echter meteen zien waar ze zich bevonden. Of een ander gelijkaardig geval, waarbij een collega alleen in zijn voertuig flauwviel en ons nog net een sms kon sturen voor hij het bewust- zijn verloor. We zijn hem meteen gaan helpen.”