De eerste reden is de veiligheid van de ambulanciers, omdat de dringendheid van hun missies hen voortdurend confronteert met de gevaren van snelheid, het verkeer en andere gebruikers om levens te redden! Samen met een specifieke SAMU-rijopleiding, biedt de SARRA ons een pedagogisch voordeel omdat de analyse van de gegevens het mogelijk maakt gewoontes te identificeren waar we ons in het heetst van de strijd niet altijd bewust van zijn.
De tweede reden is economisch Omdat met het toegenomen bewustzijn sinds het gebruik van de SARRA, er een aanzienlijke impact op de kosten is geweest. Alleen al voor bandenslijtage gingen we van 8000 naar 12000 km voor het vervangen van de banden! Dat is 50% besparing qua levensduur! Hetzelfde geldt voor de remblokken.
Sinds 2015 is elk nieuw voertuig in de SAMU 38-vloot uitgerust met de SARRA-oplossing.
Christopeh Boarini, ziekenhuistechnicus bij SAMU38 en Grégory Pradet (Sirac)
Onze toekomstige voertuigen zullen ook uitgerust met SARRA, daar bestaat geen twijfel over. Tot slot denk ik dat we in deze economische en veiligheidscontext de SARRA niet als een black box of een klikker moeten zien, maar als een hulpmiddel om onze rijmethoden te verbeteren door middel van de analyse van gegevens, zonder negatieve effecten op onze reddingsmissiess.
De SARRA (Service d’Assistance à la Réduction du Risque d’Accident)
Welgekend bij de brandweer, maakt het mogelijk om voertuiggegevens op elk gewenst moment te registreren en te analyseren, vooral tijdens een incident of ongeval.
Het is het equivalent van een zwarte doos die zeer nuttig is in het geval van een gerechtelijke procedure. De functies zijn configureerbaar en maken onder andere het registreren van standaardgebeurtenissen mogelijk, zoals te hoog toerental, versnellen en / of onbedoeld remmen, verbruik, bestuurdersidentificatie en rijstijlmetre, real-time geolocatie met traceerbaarheid…
Andere functies kunnen op maat geconfigureerd worden, zoals het genereren van rapporten en grafieken, het verzenden van realtime meldingen via e-mail, sms of ‘push notification’, inclusief Alcolock-waarschuwingen, die voorkomt dat het voertuig gestart kan worden als de alcoholtest positief is. En zoveel meer, afhankelijk van het toepassingsgebied en de gewenste informatie.
Hebt u advies nodig of een offerte op maat?