Politiezone Limburg Regio Hoofdstad

“’s Avonds tijdens een patrouille merkten we een voertuig met een valse nummerplaat op”, vertelt Inspecteur Stijn. “We haalden de wagen in om ook de nummerplaat vooraan te controleren. Toen we aanstalten maakten om het voertuig te intercepteren, scheurde de bestuurder weg!

Dat was het begin van een achtervolging waarbij we ondersteuning kregen van andere politieploegen. In het heetst van de strijd haalde één van onze anonieme voertuigen bijna 230 km/u! De gevluchte bestuurder werd tenslotte klemgereden op een rotonde, verblind door drie van onze voertuigen met full white verlichting. De verdachte werd onderschept en meteen meegenomen naar het politiebureau.”

De Valor-lichtbalk is zo bijzonder door zijn uitzonderlijke flitsvermogen en de mogelijkheid om te wisselen tussen de dag- en nachtmodus.

In deze situatie kozen de inspecteurs bewust voor de dagmodus. ‘s Nachts is de lichtsterkte in full white namelijk extreem verblindend. Dit was een troef voor de politie Limburg Regio Hoofd- stad maar in het nadeel van deze voortvluchtige bestuurder. Hij was door de complete verblinding zo van de kaart dat hij geen kant meer op kon!

Inspecteurs Stijn en Sander met Jo Diriken (sales Rauwers)

In deze situatie kozen de inspecteurs bewust voor de dagmodus. ‘s Nachts is de lichtsterkte in full white namelijk extreem verblindend. Dit was een troef voor de politie Limburg Regio Hoofd- stad maar in het nadeel van deze voortvluchtige bestuurder. Hij was door de complete verblinding zo van de kaart dat hij geen kant meer op kon!

Ook Inspecteur Sander, kan een verhaal ver- tellen over een recente interventie, waarvan de afloop bij het schrijven van dit artikel zelfs nog niet volledig gekend is … “Op een avond werden wij naar Herk-de-Stad gestuurd voor een gewapende overval op een supermarkt . We waren snel ter plaatse, maar de verdachte was al via de omliggende velden gevlucht. De dispatching stuurde verschillende patrouilles. De zoekactie werd in goede banen geleid door een helikopter, die aangaf waar en hoe we ons moesten opstellen.

Op een gegeven moment kregen we de opdracht om al onze blauwe lichten tegelijkertijd uit te schakelen en alleen nog full white verlichting te gebruiken. We stonden dus ‘s nachts in een 360° verlichte omgeving. We waren allemaal verbaasd aangezien we onze zoektocht verder konden zetten in gesimuleerd daglicht.

De honden- brigade, die ook ter plaatse was, stuurde de honden nog op pad maar de voortvluchtige was al verdwenen… Het onderzoek naar de verdachte is nog lopende”.

Wanneer men de politieagenten vraagt of ze zich veilig voelen wanneer ze zich verplaatsen met een dienstvoertuig, antwoorden ze steevast:

“Onze voertuigen zijn goed uitgerust met gevolg dat iedereen ons duidelijk kan zien! Onze zichtbaarheid is zonder enige twijfel uitstekend, vooral met een licht- balk zoals de Valor. Maar hetgene wat we meestal niet kunnen inschatten, zijn de reacties van de andere weggebruikers die vaak niet weten hoe ze moeten reageren als wij onze sirenes en zwaailichten opzetten om naar een dringende interventie te gaan. Veel mensen raken in paniek en hun reactie helpt ons allesbehalve vooruit. Sommige bestuurders remmen bruusk en blij- ven in het midden van de weg staan. Anderen gooien hun stuur plots om, wat enorm gevaarlijk is! We moe- ten dus rekening houden met al die onvoorziene han- delingen van de andere weggebruikers. De snelheid en doeltreffendheid van onze interventie op zich zijn dus niet meer doorslaggevend: we moeten ons niet alleen een weg banen door het verkeer en veilig kruis- punten oversteken, maar tegelijkertijd ook anticiperen op (het gebrek aan) reacties van de weggebruikers. En vooral: we moeten voorrang geven aan de veiligheid van iedereen, ook die van onszelf …!”