Tachograaf, een mind breaker ?

Deze stress waardoor ik niet kon slapen…

Onze voertuigen zijn nu al een paar jaar uitgerust met een digitale tachograaf en ik ben verantwoordelijk voor het downloaden van de gegevens..

Vaak is het behoorlijk puzzelen want de werkelijk vastgelegde uren naleven en geen chauffeurs vergeten is geen sinecure…

Analyse van de situatie

Afgelopen lente hebben we daarom beslist om dat allemaal te automatiseren. Stéphane Leclercq luisterde aandachtig naar al mijn zorgen en problemen met het beheer van de gegevens. Hij legde me vervolgens uit hoe ik het proces kon vereenvoudigen en hij stelde ons een oplossing voor waarbij er volledig geautomatiseerd werd. Een oplossing die mijn leven veranderd heeft!

Automatiseren!

Op dit moment verloopt alles automatisch vanop afstand en binnen de termijnen die door de wet vereist worden (DLD). Ik moet er niet meer aan denken en ik weet dat er geen chauffeurs over het hoofd gezien worden en dat ze geen vertraging oplopen.

Onze bedrijfskaart bevindt zich bij Rauwers waar onze gegevens 24/7 opgeslagen worden op een beveiligde server (DLD HosCng). Ik hoef me er niet meer mee bezig te houden en kan op elk moment de historiek raadplegen en indien nodig een traject opnieuw overlopen. Ik kan zelfs rapporten genereren die mij belangrijk lijken.

Joke Verlinde en Christ Delmotte

Track & Trace

Deze zomer voerde een chauffeur een groep naar Zaventem. Hij was net terug thuis toen ik bericht kreeg dat de vlucht geannuleerd was! Ik keek naar de functie “Track & Trace” en kon de chauffeur op de hoogte brengen dat hij de groep opnieuw moest gaan ophalen en kon de klant laten weten hoe lang het zou duren voor de bus er terug zou zijn.

Zonder die functie had ik eerst naar de chauffeur moeten bellen, die dan weer aan de kant zou moeten gaan staan om me terug te bellen en door te geven waar hij exact was …
Daarna had ik de klant moeten terugbellen terwijl ik nu op mijn tweede scherm kijk waar ik in realtime een overzicht zie met de positie en de afstand. Wat een tijdwinst, gemak en doeltreffendheid!
Brandstofbesparing

Een ander voordeel is de besparing op verschillende niveaus. Deze zomer heb ik gemerkt dat een van onze chauffeurs behoorlijk wat brandstof verbruikt heeft. Hij voerde voetbalfans naar een match. Terwijl hij op hen aan het wachten was, keek hij naar een film en liet hij zijn motor draaien om de batterij te sparen en gebruik te maken van de airco. Door de verbruiksrapporten te bekijken konden we de oorzaak van dat overmatig verbruik opsporen en bijsturen (ecodrive).


De Reisvogel

Personenvervoer

De Reisvogel is een bus- en autocarbedrijf uit Waregem. Christ Delmotte en Joke Verlinde beheren een vloot van 20 voertuigen die bestemd zijn voor plaatselijke, nationale en internationale trajecten.
Joke is verantwoordelijk voor de boekhouding, salarissen en de administratie. Ze bestuurt ook dagelijks een bus met 58 zitplaatsen! Ze weet dus waarover ze spreekt…

.


Beheers het rijden: mijn challenge !

Zelf rij ik ook regelmatig met de bus en nu ben ik me er beter van bewust als ik eens te snel vertrek of te kort rem. Het kleine bakje van Ribas licht op en piept. Zo weet ik meteen dat ik mijn rijstijl moet aanpassen voor een nog beter comfort van de passagiers. Dat vind ik echt super
Geen stress meer waardoor ik niet kon slapen. Fantastisch !