“In het kader van deze aanschaf van de volgende elektrische voertuigen, werd een lastenboekbeschrijving ingediend bij verschillende merken, waarin onder andere de volgende specificaties werden hernomen: korte acceleratietijd: van 0 tot 100 km/u in minder dan 8 seconden, een minimale autonomie van 300 km en een grote kofferruimte”.
Onze criteria leidden ons naar Tesla, die veruit voldeed aan onze eisen: een 385 kW-motor (522pk: 261pk voorin en 261pk achterin); een batterij van 85 kWh voor een autonomie van 400 tot 420 km; een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden met een maximale snelheid van 250 km/u!”, zegt Jean-Pierre Van Thienen, korpschef PZ Zaventem.
De veiligheid van deze auto hangt samen met de technologie, de oplaadsnelheid, de stabiliteit, uitgerust met veel elektronische sensoren en bijna geen onderhoud. Het is daarom een uiterst economisch interessant voertuig bij continu gebruik.
Bij het gebruik verbluffen de sensaties! Ten eerste: de stilte is indrukwekkend en als je op het gaspedaal drukt, blijf je op de stoel plakken, met een uitzonderlijke weglegging!
Geen enkele chauffeur kan aan ons ontsnappen. Aan de andere kant laat hij een discrete benadering toe, zodat men eventuele daders van misdrijven kan verrassen. Snelle en veilige interventies alsook ondersteuning aan de aangrenzende politiezones of federale wegpolitie zijn mogelijk.
Elektrisch rijden, het kan worden geleerd!
Het rijden met zo’n krachtige elektrische wagen is heel anders dan met een conventionele auto en ik wil alleen maar verantwoordelijke chauffeurs achter het stuur. Iedereen moet eerst een korte rijopleiding volgen vooraleer achter het stuur van de Tesla te mogen plaatsnemen. Bijvoorbeeld, eenvoudig remmen wordt gedaan door het gaspedaal te lossen, omdat het niet altijd nodig is om op de rem te drukken. Door het elektronisch remmen is er weinig of geen slijtage van de remblokjes. Dit type voertuig verandert volledig de manier van handelen en reageren op elke situatie, terwijl de batterij gespaard wordt.
De stilte in het voertuig zorgt voor een groter comfort van de inspecteurs, wat bijdraagt tot een hogere concentratie tijdens het rijden en minder vermoeiend is voor de bestuurder en zijn collega. Kortom, de wagen is geschikt voor zowel snelle interventies als patrouilles rijden met een lage snelheid.
Vervolgens moesten we een signalisatie-uitrusting kiezen, met dezelfde hoge vereisten.
We testten meteen de Valor, een vlakke en zeer dis-crete ‘V’-lichtbalk, bekend om zijn hoge prestaties. Door haar lage profiel is de lichtbalk erg stil en de lichtopbrengst is onvergelijkbaar, zelfs overdag.
Ik sta ook op de vorm in ‘V’ die het verschil maakt bij het oversteken van het kruispunt, omdat het zijn lichtoutput ook in blinde vlekken projecteert, wat zorgt voor meer veiligheid van zowel de personen in het voertuig als de andere weggebruikers. Met de Valor kan men eenvoudig schakelen van blauw naar wit en omgekeerd.
De Valor werd eveneens uitgebreid met een omnidirectioneel LED-zoeklicht Trident. onmogelijk om ons niet te zien ! En de sirene wordt gehoord !
Jean-Pierre Van Thienen, Eerste hoofdcommissaris/korpschef van de politiezone Zaventem, staat aan het hoofd van een team van ongeveer 121 personen waaronder meer dan 100 politiemensen met ondersteuning door de administratieve krachten die onmisbaar zijn voor een goed draaiend korps.
Zijn werk en veel van zijn beslissingen worden genomen in nauw overleg met de gemeente Zaventem en haar burgemeester, Ingrid Holemans. Beide zijn erg gevoelig voor schone energie, wat een gemeenschappelijke aanpak in deze richting verklaart.
Sinds 2006 wordt het wagenpark (voornamelijk dieselwagens) geleidelijk vervangen door groene auto’s: eerst hybrides, vervolgens CNG (Compressed Natural Gas) en nu door elektrische au-to’s.
Hetzelfde geldt voor het toekomstige politiebureau, waarvan de werken in 2019 starten en in 2022 afgerond zullen zijn.
Alles wat ecologisch verantwoord is, werd voorzien: verlichting, verwarming (geothermie), warmte recuperatie, ventilatie, enz … en natuurlijk 20 oplaadpunten voor het laden van elektrische voertuigen met ondersteuning van de zonnepanelen die op het dak van het commissariaat geplaatst, want tegen dan zal 90% van het wagenpark elektrisch zijn. Ook de wijkinspecteurs verplaatsen zich in eco-modus met hun elektrische fietsen.
Advies of een offerte op maat nodig?
© Copyright – Rauwers Belgium
WordPress webdesign door Conversal